Kader (2006) Film Müziği İncelemesi

Kader filminin film müziklerine genel bir bakış atmak gerekirse, öne çıkan noktalarının çoğu sahnede açık olan televizyon sesi ve Tarkovski’nin de Stalker filminde kullandığı, film boyunca devamlı tekrarlanan Andrew Artemyev’in Meditation bestesi olduğu görülür. Meditation her çaldığında karakter kendi içinde sorgulama yapar ve sonucunda bir değişim geçirir . Tarkovski’den çok etkilenen Demirkubuz, Stalker filmindeki varoluşsal sorgulamayı Meditation vasıtasıyla Kader filmine taşıyarak bize hem karakterlerin yaşadığı iç muhasebeleri hem de ustaya olan saygısını göstermiştir.

Dakika 17.07 : Bekir sokakta alışveriş yaparken Kazım Koyuncu’nun sesinden Dido şarkısı çalmaktadır. Bekir önce Cevat’a bakar sonra sokaktan geçen Uğur’u görür ve onu takip etmeye başlar. Sahne köprü altına kesince şarkıda sahneyle birlikte aniden kesilir. Burada Dido bir esnafın dinlediği veya sokakta herhangi bir radyodan gelen bir şarkı gibidir, insanların ne konuştuğu duyulmaz, şarkı sahneye klip havası katar.

Dakika 18.05 : Bekir köprünün bacakları altında Uğur ile Zagor’u sarılırken görür. İlk defa bu sahnede Meditation duyulur. Bu Bekir’in gördüklerinden sonra geçireceği değişimin, kendi içine kapanma halinin habercisidir.

Dakika 19,13 : Bekir balkonda sigara içip düşünmektedir. Arka fonda yine Meditation çalar. Televizyon sesleri, diğer balkondan gelen sohbet eden insan sesleri hatta nereden geldiği anlaşılmayan bir bateri sesi Meditation’a karışır. Bekir dışında herkes için hayat devam etmektedir. Bekir sigarasını elinde söndürür, müzikte sahnenin kahvaltı masasına kesmesiyle son bulur. Kahvaltı masasında annesinin Bekir’e verdiği gelin adayı fotoğrafı, ileride Bekir’in karısı olacak kişiye aittir. Aslında bir sahne önce dinlediğimiz Meditation, yine karakterin kaderinde ağların örüldüğünün habercisidir.

Dakika 33.55 : Bekir Uğur’un annesine erzak ve bir miktar para götürür. Gecekondu salonunda otururken Meditation çalmaktadır. Uğur’un annesinin düşünceli yüzü yakın plan gösterilir. Bekir gecekondudan çıkar, ezan sesi ve polis sireni müziğe karışmaktadır. Sahne değişir, Meditation devam eder. Bekir dükkanda Uğur’un fotoğrafına bakmaktadır. Müzik, Bekir’in evin zilini çalması ve karısının kapıyı açmasıyla kesilir.

Dakika 42.56 : Sahne bir araç içi çekimle başlar. Yağmurlu havada araba bir tünele girer, bu arada elektronik bağlama sahneye eşlik eder. Tünel boyunca elektro bağlama solo çalar. Sahne gazinoya keser. Elektro bağlamaya önce keman sonra elektronik klavye en son ise darbuka katılır. Uğur, Neşat Ertaş’ın Ah Yalan Dünya şarkısını söylemeye başlar. Bu arada Bekir’i görürüz, şarkıya eşlik eden Bekir kılık kıyafet, davranış, hayat olarak tamamen değişmiştir. Bekir’in bu dönüşümü bize Ah Yalan Dünya parçası ile birlikte gösterilir.

Dakika 46.25 : Bekir ve Uğur otele gelir. Otelin holünde otelci İrfan televizyon izlemektedir. Televizyonun sesinden Demirkubuz’un 1997 yapımı Masumiyet filmini izlediklerini anlarız.

Dakika 46.50 : Otel odasında Bekir ve Uğur uyuşturucu içiyor. Yan odada şarkı söyleyen kadının sesi sahneye eşlik ediyor. Kadın, Gonca Öncel’in Tüm Aşklar Bir Gün Bitecek şarkısını söylüyor ‘’ Kimse seni sevmeyecek benim kadar, bu bir gerçek, ister kul ol ister köle, bütün aşklar bir gün bitecek.’’ Sahne Bekir’in odasına kesmesiyle birlikte şarkıda son bulur. Bekir Uğur’un hediye ettiği gömleğe bakarken Meditation çalmaya, Bekir kendini sorgulamaya başlar. Sahne değişir Meditation devam eder. Parkta koşan köpek rüzgarda amaçsızca savrulan poşet görülür ve sonra Bekir’in yakın plan yüzü. Meditation bize yine bir şeylerin habercisidir, Bekir iç çatışmadan doğan bir dönüşümü yaşamak üzeredir. Nitekim sahne değişip Uğur’un odasına kestiğinde Bekir Uğur’a tecavüz etmeye çalışacaktır.

Dakika 55.28 : Gazinoda Mastika Mastika şarkısı çalmakta Bekir ve arkadaşları oynaktadır. Bu sahnenin sonunda Bekir ayaklarından vurulur, yaralı bir şekilde yerde yatarken gazinoda Mastika Mastika şarkısı çalmaya devam eder.

Dakika 1.01.02 : Bekir karısıyla balkonda otururken Meditation çalmaya başlar. Sahne sabah yatakta yatan Bekir’in yüzüne keser, müzik devam etmektedir. Meditation’a Bekir’in çocuğunun sesi karışır. Bekir yaşadığı hayattan rahatsız olmakta Uğur’u düşünmektedir. Kendi içinde fırtınalar kopsada sesi çıkmaz. Bekir birkaç sahne sonra evi terk eder.

Dakika 1.05.38 : Gazinoda Uğur, Yıldız Tilbe’den Çat Kapı şarkısını söylemektedir bu sırada Bekir kapıdan onu izler ‘’Yalvarırım terk etme, başkalarındaki o aşk bizi mutlu eder mi ? Bizi ayırmaya yeter mi ? Aşkımız böyle kolay biter mi ?’’

Dakika 1.15.17 : Bekir otobüsle Sinop’a gitmektedir kamera karlı dağları, yolları gösterir. Arka fonda Meditation çalmaktadır. Bekir şehirde dalgın dalgın gezer denizi seyreder. Uğur’un kaldığı oteli bulur ve onunla tartışır. Sahne sonunda ise Bekir otel koridorunda bileklerini keserek intihar eder. Bekir’in alacağı karar, kaderindeki değişim sahnenin başındaki Meditation ile önceden haber verilmiştir.

Dakika 1.23.07 : Bekir meyhanede alkol almakta o sırada Neşet Ertaş’ın Hata Benim şarkısı çalıyor. “Bilemedim kadir kıymetini, hata benim günah benim suç benim, elimle içtim derdin zehrini, hata benim günah benim suç benim.’’ Neşet Ertaş’ın bu parçası filmde kullanılan son müzik.

CEVAP VER

Please enter your comment!
Please enter your name here